annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

SAL70300G, onscherp bij vele diafragmawaarden, behalve f8

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

SAL70300G, onscherp bij vele diafragmawaarden, behalve f8

Jaren terug was ik erg blij met mijn SAL70300G. Eerst op de A350, daarna een A77 en sinds anderhalf jaar een (tweedehands) A7R1.

Wat ik echter bij deze lens bespeurde, was dat ik de foto's nooit echt mooi scherp kreeg. Uiteindelijk ben ik eens heel gericht vanaf statief en met 10seconden tijdvertraging en zonder beeldstabilisatie foto's gaan maken van 1 bepaald beeld, een oude muur achterin mijn tuin en ook nog een repeterend patroon van een kantoorgebouw bij mijn (professioneel fotograferende) broer in de buurt.

Conclusie:

f5,6 tot en met f7,1: wazig, nooit gestoken scherp.

f8: haarscherp

overige diafragma's: wazig, nooit gestoken scherp.

Jarenlang heb ik gedacht dat het aan mij lag (uit de hand, te lange sluitertijden, dat werk) maar met deze proef heb ik dergelijke factoren proberen uit te sluiten.

 

Nu heb ik 2 vragen:

1. Wie herkent dit en hoe kan dit opgelost worden?

2. Bij wie in de regio Gorinchem (tot ca. 100km eromheen) zou ik eens een identieke lens mogen proberen?

 

Bedankt voor jullie input.

 

Harm

 

 

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
Tags (2)
13 ANTWOORDEN 13
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@harmnld 

 

beste Harm,

 

welkom op de community.

Vraagje; welke adapter gebruik je bij de SAL70300G? De LA-EA 4 of 3?

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Beste Sigi,

dank voor je welkom.

 

De beschreven onscherpte had ik ook al op mijn A77i (en daarvoor op de A350, waar het minder opviel), waar ik dit objectief zonder adapter op kon gebruiken.

Nu heb ik de LA-EA4-adapter.

 

Groet,

 

Harm

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@harmnld 

 

Hallo Harm,

 

een mogelijke tip; heb je de lens stabilisatie uit gezet? De camera waar je hem nu mee gebruikt heeft IBIS en indien de stabilisatie functie van de lens ook aan staat kan/zal dit elkaar beïnvloeden..

De A77i ken ik niet zo, maar had/heeft die ook in body stabilisatie?

 

Overigens is hier eerder een topic geweest met soort van dezelfde klacht op een SAL70/400..

https://community.sony.nl/t5/lenzen-en-objectieven/lens-70-400-g-storring/m-p/2412390#M714

Daar werd (door een van onze beste experts @Amfion ) gesteld dat je beter de LAE-3 zou kunnen gebruiken..

 

Een andere tip; ruil de SAL versie om voor de SEL versie van de 70-300...;-)

 

grt, Sigi

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Mogguh Sigi,

 

mijn jongere broer fotografeert professioneel (Sony A7Riii), en die zei al dat alle stabilisaties uit moesten zijn.

Toen konden we de conclusie trekken: f8 scherp, rest niet.

De A77i had ook IBIS, die ik bij de proefopstelling ook had uitgeschakeld.

En je tip om de SAL voor de SEL te ruilen, spookt ook al door mijn hoofd. Maar of dat de oplossing brengt, na weer een hobbymatige investering van zo'n € 1000?

 

Ik zal het andere topic eens nalopen, wellicht vind ik nog iets. Maar tot op heden leg ik de oorzaak bij de lens, die niet de scherpte biedt, die een G-lens zou moeten bieden.

 

Maarre, EA3 voor de EA4? Wat is het verschil? Op al mijn andere lenzen die ik met de EA4 gebruik (Minolta 50mm f1,7, Sigma 21-35 f4, voorheen een Tamron 90mm SP nog wat macro lens, Samyang 500mm spiegel) heb ik geen problemen ondervonden van onscherpte, dus wat dit voor deze lens dan zou moeten brengen? Wel weer een hobbymatige uitgave van € 200 ongeveer, schat ik.

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Zonder voorbeeld foto's met volledige EXIF informatie is het lastig om je te voorzien van advies. Dan wordt het al snel gokken. 

 

Wellicht kun je voorbeeld foto's plaatsen met volledige EXIF informatie en aangeven waar het volgens jouw misgaat. 

Foto's gemaakt vanaf statief met draadontspanner met beeldstabilisatie uit. (waarom beeldstabilisatie uit. Het wil nog wel eens voorkomen op een statief dat beeldstabilisatie wil overcompenseren en hierdoor onscherpe foto's krijgt) 

 

 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Beste Instaphoto,

 

je opmerking dat er zonder de foto's met Exif-gegevens niets te zeggen valt, valt bij mij een beetje verkeerd. Alsof de professionele fotograaf mijn foto's niet zou kunnen beoordelen, of dat ik zelf het onderscheid tussen scherp en onscherp niet kan maken. Komt erg vervelend over.

 

Omdat zelfs de jpg-bestanden te groot zijn voor in dit bericht, heb ik even de 4 foto's die het het best weergeven, verzameld, een mooi punt uit het midden op 1 op 1 gezet en ze bij elkaar gezet.

Oh ja, de SAL70300GSSM heeft bij mij geen beeldstabilisatie, die in de camera heb ik uit staan als ik vanaf statief werk. Die ellende ken ik.

 

1 op 1 vergelijking bij f5,6-f8-f11-f16.png

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Nu de 4 foto's op 50% gebracht.... men zal toch vragen naar de originelen. Wie ze echt goed wil bekijken, die stuurt me maar even een privébericht met een e-mail-adres, dan stuur ik met plezier de RAW-bestanden.f5.6f5.6f8f8f11f11f16f16f22f22

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@harmnld 

 

Kijken wat “we” nog kunnen doen....

 

  • Ik zou met je broer een crosscheck doen (als dat nog niet gedaan is), dus zet de SAL70300G met adapter op zijn A7Riii, dan kijken wat het resultaat is
  • Is het niet opgelost dan de 70300 laten checken bij een foto speciaal zaak. Een collega van me is van A77 overgestapt op A7ii en kwam er toen achter dat er veel vuil/vocht zich in de loop der jaren had opgehoopt. (Sensor van A77 “zag” dat nooit)
  • Nog wat extra info vanuit een eerder topic hier https://community.sony.nl/t5/alpha-nex-camera-s/la-ea4-adapter-en-70-300g-ssm-lens-praten-niet-met-e...

hoor graag het vervolg,

grt, Sigi

 

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

@Sigiphoto 

Dank voor je meedenken.

 

De cross-check was destijds al gedaan. Ook op zijn camera A7Riii (mijn huidige A7Ri is zijn oude camera) was het probleem aanwezig.

Maar, de onscherpte constateerde is ook al op mijn A77i met een APS-C sensor. Dus op 3 camera's (A77i, A7Ri en A7Riii) vertoont deze lens de onscherpte. Waar zou het vuil zich dan moeten bevinden? De lensdoppen zitten er altijd op, behalve als ik 'm op de camera heb zitten. Mijn verwachting is dan ook dat er niet heel veel vuil in kan zitten.... Maar ja, alles kan. Plus, de lens heeft scherpte bij f8.

 

Het topic wat je aanhaalt: ok, maar de communicatie tussen lens, adapter en camera is prima, geen problemen daarmee.

 

Andere opmerking over controle door een fotozaak: en dan? "Even" een andere telelens aanschaffen en dan een "slechte" lens verkopen is na de recente aanschaf van de SEL90M28 niet direct een logisch vervolg (financieel gezien dan 😉 ).

 

Ik weet het serieus even niet (meer)...

Daarom: bij wie kan ik eens vergelijken of de SAL90300GSSS wel scherp kan zijn (dus andere lens op mijn camera)...

 

Dank zover.

 

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek